Barnedåb

I folkekirken, har vi tradition for barnedåb – modsat enkelte andre kristne kirker, der kun døber voksne. Barnedåb har vi fordi Martin Luther, vores kirkes reformator, forklarer, at dåben er en ren gave og ikke en opgave, som man først skal gøre sig fortjent til, for at blive døbt, sådan som nogle af M. Luthers modstandere mente det måtte forholde sig. Opgaven kommer først efter dåben.  

Det betyder så ikke, at man ikke kan blive døbt som stort barn eller voksen. Det betyder bare, at ” alle må være med!” Når man bliver døbt kommer man ind i et meget stort fællesskab af kristne. Det er et fællesskab, der er meget gammelt, 2000 år næsten, og som hviler på meget dybe traditioner. Det er som en meget lang kæde af kristne, som vi går hånd i hånd med.

 

”Følg mig!”

Når man er blevet døbt, forestår opgaven. M. Luther kalder det helliggørelse. Smukt, ikke? Det er en livslang proces at vokse i tro, at helliggøre sig hen imod at leve som det menneske Gud nu engang har skabt os til at være. Hellig - qadosh -  betyder at være udvalgt til et særligt formål. ”Følg mig!”, siger Jesus. Det er formålet. 

Dåbsservietter

 

helligstrik

- strik en bøn

 

Dåbsservietterne er ret store, fordi de er tiltænkt brugt som dækkeserviet eller dug efter dåben. De små dåbsserviettter bliver som regel gemt væk sammen med lykønskningskort og andet fra dåbsdagen. Men med en stor dåbsserviet kan den være fremme i det daglige og dermed være et synligt minde om dåbsdagen.

Til præsten: Servietten forbliver blot foldet, når barnets hoved tørres. 

 

 

Vejledning:

Teologien og symbolikken:

 En dåbsserviet er noget helt særligt. Den er nemlig strikket under bøn (dvs. mens du hviler i Guds nærvær)  og gerne også i fællesskab med andre, som en gave til en unavngiven person. Både bøn og fællesskab er centralt i kirstendommen. Bøn er at hvile i Guds nærvær. Dåben er indgangen til det kristne fællesskab (læs mere om dåb ved siden af). At strikke sammen symboliserer det fællesskab. Og hver maske symboliserer den kæderække af mennesker vi kristne udgør; lige fra den allerførste menighed langt herfra til nu. 

Selve mønsteret med den kristne symbolik vælger du selv. Korset er vores tydeligste tegn og det spiller en hel central rolle i dåben (se andetsteds på siden), så derfor foretrækker jeg, at der er kors i mønsteret. Men hvorfor ikke også strikke en helligåndsdue, og så blot i den lille medfølgende hilsen skrive om dåbssymbolikken i duen? 

Der skal være en smuk afslutning på dåbsservietten. Hækl en fin kant hele vejen rundt om dåbsservietten, som symbol på evigheden. Ved dåben indsættes vi nemlig gennem Kristus i Guds evighed. Derfor er det også de samme ord der lyder ved både dåb og begravelse. En afsluttende, fin kant er også en understregning af, at vi som kristne er forpligtet på at gøre os umage, ikke gøre noget halvt eller halvhjertet; også derfor strikkes dåbsservietten under bøn. Kanten symboliserer således også den ramme og kontekst vi befinder os i. 
Selve maskeantallet rummer også symbolik: Jeg strikker en kant i perlestrikning over 12 masker, som symbol på de tolv første disciple. Når jeg strikker dem, husker jeg mig selv på, at jeg også er en af disciplene, altså efterfølgerne i Kristus' fodspor. Jeg mediterer over, hvad det betyder i mit liv og hvordan jeg udlever min dåb. Mønsterdelen er strikket over 40 masker som en reference til de 40 dage i ørkenen og de 40 år på vandring mod det lovede land. (Der fløger mere åndelig vejledning hen ad vejen.)
 Så, som du kan se, er der en gennemtænkt teologi bag en dåbsserviet.
 

Når du er færdig med dåbsservietten vaskes den, strækkes i form og stryges forsigtigt. Brug en tandstikker til at løfte mønsteret frem, stryg med spidsen af strygejernet på bundstrikningen (dvs. glatstrikningen). Der fabrikeres et lille skilt (manillamærke), hvorpå du skriver, at denne dåbsserviet er strikket under bøn for det barn, hvis hoved den i dag tørrer. Det får forældrene så med hjem sammen med dåbsattest og Bibel.

Dåbeservietten er en dobbeltgave. En gave til dig, der strikekr og til den, der modtager din serviet en dag. Smukkere bliver det ikke! 

________________________

Strikker du alene:  

Min anbefaling er, at du ikke ser tv eller hører radio imens du strikker dåbsservietten. Hellig tiden til Gud og til den du strikker til.

 

Når tiden igen tillader det,  så lav en strikkegruppe i din kirke: 

Måske samles I en gang om måneden. Sæt jer sammen. Lad en indlede strikketimen med en kort fællesbøn. I kan aftale, at I derefter enten strikker hele tiden under stilhed og i egen bøn, eller at stilheden og bønnen ind imellem brydes for at give plads til almindelig, hyggelig samtale mellem jer. I kan vælge, at I lader strikketøjerne skifte hænder ind i mellem, så mange er medstrikkere på den enkelte dåbsserviet, som symbol på menighedens fællesskab og sammenhold. 

 

 

Gud velsigne din strikning!

 

Mine opskrifter er gratis

- men giv gerne en kop kaffe via mobilePay

61 66 08 24

PS! Husk ophavsretten. Derfor kun til privat brug. Ved omdeling i kirkegruppe o.lign. kun med navns angivelse.  

Det særlige ved en dåbsserviet er, at du har strikket alle dine bedste ønsker om et velsignet liv for det barn, hvis hoved den en dag skal tørre, ind i servietten!

Korstegnet

Ved dåben bliver der sagt:” Modtag det hellige korsets tegn både for dit ansigt og for dit bryst.” At være korstegnet betyder at være velsignet af Gud. Gud har så at sige sat mærke på os og således er vi for altid, i evighed, genkendelige for Gud og hører til her. ”Jeg er med jer alle dage”, har Jesus lovet os. Stol trygt på det.

Korset er vores stærkeste symbol og det er tegnet på hvilken vej gennem livet vi har valgt at følge.  Korset er vores tegn. Og det er tegn på, at vores livsrødder henter næring af dåbens vand.

Nogen af os går med et kors om halsen eller et kors i lommen og hver gang vi enten kommer i tvivl om, hvad der er godt at gøre, er bange, har brug for styrke, eller nogen at dele sin glæde med, da minder korset os om Jesus.